Jak se učit doma? – Doporučení školní psycholožky

Jak se učit doma?

Vážení rodiče, vzhledem k současné situaci bylo nutné ze dne na den přistoupit k výuce Vašeho dítěte doma. Je to pro Vás, Vaše děti (ale i pro nás) úplně nová situace a my Vám během těchto dnů rádi pomůžeme nebo poradíme s potížemi týkajícími se vzdělávání Vašich dětí v těchto podmínkách. Nebojte se proto obrátit písemně či telefonicky na kteréhokoli pracovníka školy. Vašeho času a energie, které do učení s Vaším dítětem vložíte, si velmi vážíme a děkujeme Vám za to, že s dětmi poctivě pracujete na zadaných úkolech.

Doporučení pro rodiče mladších dětí (1.-3. třída)

  1. Mladší děti (cca do deseti let) budou během domácího vzdělávání potřebovat vysokou podporu ze strany rodičů (nebo jiných pečujících osob). Je třeba nejen „zkontrolovat“ hotový úkol, ale přečíst s dítětem zadání, ověřit si, že mu rozumí. Dohlížet nad udržením pozornosti u úkolu a dbát na jeho dokončení.
  2. Věnujte se učení v pravidelnou dobu. Zaveďte si pravidelný denní harmonogram a dodržujte ho. Pro dítě bude průběh dne předvídatelný a vyhnete se tak odmlouvání a smlouvání s dítětem. Je možné respektovat denní rytmus dítěte, např. s dítětem, které vstává v 6 hodin ráno, je vhodné věnovat se učení v ranních a dopoledních hodinách. Dítě, které spontánně vstává později, bude mít na učení pravděpodobně dostatek energie i po obědě. Během učení zařazujte krátké přestávky.
  3. Na začátku týdne (nebo už v neděli) projděte zadání úloh od vyučujícího, ověřte, zda všemu rozumíte – Vy, rodiče – zda máte potřebné materiály a rozvrhněte si týdenní plnění úkolů tak, abyste vše stihli do konce týdne.
  4. Pokud se z nějakého důvodu (nevolnost, rodinné důvody, návštěva lékaře) nemůžete věnovat učení jeden – dva dny, rozdělte si učení do ostatních dnů v daném týdnu, využijte k plnění těchto úloh např. i část víkendu.
  5. Pokud dítě z důvodu vážnější nemoci není schopno plnit úkoly delší dobu, prokonzultujte situaci s vyučujícím, požádejte o prodloužení termínů odevzdání úloh a po částech práci dodělávejte, jakmile toho bude dítě schopno.
  6. Děti mají rády odměny. Domluvte se předem, jaké odměny dítě dostane, když splní svoje školní povinnosti. Odměnou může být pohádka nebo film v televizi, hra na počítači, společenská hra s rodiči, společně čtení nebo vyrábění…
  7. Dávejme dítěti najevo, že věříme v jeho úspěch, bude se pravděpodobně více snažit úkol splnit.
  8. Chvalme děti i za snahu, nejen za výsledek. Sledujme pokroky, kterých dítě dosahuje, a nehledejme pouze jeho nedostatky. Poskytujme mu průběžně zpětnou vazbu k jeho práci. Umožněme dítěti libovolný počet pakování úkolu, nejlépe až do jeho správného provedení. Preferujme kvalitu zpracování nad množstvím, i když to může být pro dítě i nás mnohdy nesnadné.
  9. Zapojte dítě do domácích prací a péče o zvířata. Mluvte o činnostech, které běžně děláte automaticky (např. pečeme bábovku, co se dává do bábovky, kde se bere mouka, vajíčka, jak suroviny zvážíme na váze atd.). Mnoho cenných informací získá dítě právě touto cestou a zároveň získá povědomí o tom, co obnáší Vaše práce v domácnosti.
  10. Každý má trochu jiný styl učení. Někomu vyhovuje o věcech číst, někdo je potřebuje slyšet a někdo si potřebuje vše vyzkoušet. Cíleně vyhledávejte aktivity a hry, které souvisí s probíranou látkou. V knihách, starých časopisech, na internetu. Pusťte si tematický film nebo dokument. Hrajte hry, dávejte si hádanky, zpívejte písničky a říkejte si básničky …
  11. Opakování je důležité pro skutečné osvojení dovedností. U nejmladších školáků se denně věnujte čtení, psaní a základnímu počítání. Zapojte tyto aktivity do běžných činností. Máte jedinečnou příležitost, kdy má dítě čas na to, aby si vedlo deník, herbář nebo třeba atlas hmyzu.
  12. V případě jakýchkoli pochybností, nejasností či problémů, kontaktujte vyučující (popř. pracovníky školního poradenského pracoviště – školní psycholožku Pavlínu Vyšínovou vysinova@zsbohutín.eu nebo školní speciální pedagožku Petru Pechačovou pechacova@zsbohutin.eu) či na výchovnou poradkyni Mgr. Ladu Žáčkovou, zackova@zsbohutin.eu.

 

Tipy pro starší děti (4.-9.třída)

  1. Věnuj se učení v pravidelnou dobu. Zaveď si pravidelný denní režim a dodržuj ho. Jestli jsi skřivan a vstáváš sám od sebe brzy ráno, začni s učením co nejdříve, budeš mít pak volné odpoledne. Jestli jsi spíše sova a máš dost energie i odpoledne a navečer, můžeš školní povinnosti plnit v tuto dobu. I tak ale neponocuj a choď včas spát. Díky dostatku spánku budeš víc v pohodě a navíc spánek je důležitý pro uložení nových informací do dlouhodobé paměti.
  2. Před začátkem učení si ověř, že rozumíš zadání a máš všechny potřebné pomůcky a materiály. Vše si připrav, ať pak nemusíš odbíhat od práce a hledat např. pravítko. Pokud něčemu nerozumíš, popros o radu rodiče, zeptej se sourozence, zavolej spolužákovi nebo napiš vyučujícímu.
  3. V době učení vypni telefon nebo ztlum zvonění a polož ho z dohledu. I ztišený telefon položený vedle učebnice odvádí pozornost. Stejně tak na počítači, na kterém plníš úkoly, vypni programy, hry a sociální sítě, které nepotřebuješ k učení. Naplánuj si předem přestávky během učení, např. mezi jednotlivými předměty, kdy se osvěžíš a můžeš si přečíst zprávy na mobilu. Pokud je to nutné, používej telefon jen přímo k učení (kalkulačka, nahrávání na diktafon, vyhledávání informací u internetu).
  4. Pokud se z nějakého důvodu (nevolnost, rodinné důvody, návštěva lékaře) nemůžeš věnovat učení jeden – dva dny, rozděl si učení do ostatních dnů v daném týdnu, využij k plnění těchto úloh i víkend.
  5. Pokud nemůžeš z důvodu vážnější nemoci plnit úkoly delší dobu, prokonzultuj svoji situaci s rodičem a s vyučujícím, požádej o prodloužení termínů odevzdání úloh a po částech práci dodělávej, jakmile toho budeš schopný.
  6. Všichni máme rádi odměny a je dobré se každý den na něco těšit. Za dobře odvedenou školní práci se odměň a vyber si odměnu podle svého gusta. Dej si něco dobrého na zub, zahraj si hru na PC, pusť si film, vyrob něco zajímavého nebo zatelefonuj dobrému kamarádovi …
  7. Každý máme jiný styl učení. Nyní máš možnost učit se přesně tak, jak ti to vyhovuje. Můžeš si nahrát slovíčka z angličtiny do mobilu a ze sluchátek je poslouchat na procházce lesem, můžeš si vyhledávat informace na internetu, diskutovat o tématu s rodiči nebo sourozenci, pustit si o probírané látce film nebo dokument. Nebo můžeš třeba místo na židli sedět na nafukovacím balonu. Vyzkoušej si, co ti nejvíce vyhovuje.
  8. Opakování a procvičování je nutné k osvojení učiva.
  9. Neuzavři se ve virtuálním on-line světě. Dej si večeři s rodinou, zahraj si hru se sourozencem nebo mladšímu sourozenci přečti pohádku. Zavolej spolužákům, jak se jim daří. Zapoj se do domácích prací a starosti o domácí zvířata. Ani tví rodiče to teď nemají jednoduché, určitě budou mít z tvé pomoci radost.
  10. V případě jakýchkoli pochybností, nejasností či problémů, kontaktuj vyučující (popř. pracovníky školního poradenského pracoviště – školní psycholožku Pavlínu Vyšínovou vysinova@zsbohutín.eu nebo školní speciální pedagožku Petru Pechačovou pechacova@zsbohutin.eu) či na výchovnou poradkyni Mgr. Ladu Žáčkovou, zackova@zsbohutin.eu.

Obrázky: pixabay.com