Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení. Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje výchovný poradce, školní psycholog, speciální pedagog, školní metodik prevence.
Pracovníci
Výchovný poradce
Mgr. Lada Žáčková, zackova@zsbohutin.eu
Školní psycholog
Mgr. Pavlína Vyšínová, PhD., vysinova@zsbohutin.eu
Speciální pedagog
Mgr. Petra Pechačová, pechacova@zsbohutin.eu
Školní metodik prevence
Mgr. Martina Berkovcová, berkovcova@zsbohutin.eu
Konzultace na základě předchozí domluvy (e-mailové či telefonické na č. 318 676 217).
Cíle
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
- prevence školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podpora vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžná a dlouhodobá péče o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodická a poradenská podpora učitelům i rodičům,
- spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráce školy se školskými poradenskými zařízeními při poskytování poradenských služeb
Činnosti
- poskytnutí krizové intervence dítěti, které se octne v psychicky mimořádně náročné situaci,
- spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných,
- reedukace dětí s SPU,
- evidence zpráv z pedagogicko – psychologických a jiných vyšetření,
- práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností),
- anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole (výskyt sociálně patologických jevů, vztah žáků k vyučovacím předmětům apod.) a konzultování zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili,
- opatření k maximálnímu využití potenciálu dítěte,
- opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole,
- preventivní programy pro žáky.
ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy, s dalšími pedagogickými pracovníky, zejména s třídními učiteli, a komunikuje se zákonnými zástupci žáka. Dále komunikuje se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC), která zajišťují návrhy podpůrných opatření a podílejí se na jejich realizaci. V případě potřeby spolupracuje škola s orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) či zdravotnickými zařízeními.
Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o svých činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a je archivována.