Prováděcí plán projektu Zdravá škola na školní rok 2021 – 2022
Podporováním zdravého životního stylu, zdravých vztahů mezi lidmi, zdravou stravou a dalšími činnostmi v této oblasti se zabýváme již několik let. Již v roce 2006 se totiž naše škola rozhodla, že vstoupí do projektu Škola podporující zdraví. Z tohoto projektu jsme také vycházeli při vytváření našeho školního vzdělávacího programu Škola porozumění a bezpečí. Projekt je dlouhodobý a jeho plán je vždycky vytvářen na čtyři roky a v letošním školním roce vstoupíme do čtvrtého období dlouhodobého plánu na roky 2018 až 2022. Obsahuje tři důležité pilíře: Pohodu prostředí, Zdravé učení a Otevřené partnerství. Z důvodů dlouhodobé distanční výuky v souvislosti s Covid 19 nemohly být splněny všechny úkoly, které jsme si stanovili v prováděcím plánu na začátku loňského školního roku. Ale i tak se nám v krátké době prezenční výuky podařilo některé realizovat.
Byla instalována v další třídě interaktivní tabule a budeme se snažit dovybavit tabulemi i další třídy. Také jsme realizovali adaptační kurz pro žáky 6.ročníku, školní výlety a bude tomu tak i v letošním školním roce. Tímto se nám daří posilovat pozitivní vztahy mezi žáky v jednotlivých třídách. Nadále budeme podporovat a propagovat zdravou výživu formou projektů Mléko do škol a Ovoce do škol, které jsou u dětí velmi oblíbené.
Učitelé se po celý letošní školní rok budou společně s rodiči setkávat na konzultacích a třídních schůzkách formou učitel, rodič a žák. I nadále budeme využívat elektronické třídní knihy, žákovské knížky a pracovat v systému Bakaláři. Vše toto nám velice pomáhalo v období distanční výuky, kdy děti i rodiče komunikovali s vyučujícími převážně online.
Výchovná poradkyně, žákovský parlament a školní psycholožka budou opět po celý školní rok aktivně spolupracovat se všemi žáky, rodiči i zaměstnanci školy. Pro integrované žáky máme vytvořené smysluplné a optimální individuální plány a k práci s těmito dětmi budeme využívat i práci asistentů pedagoga a speciálního pedagoga. V letošním školním roce také uskutečníme doučování podle pokynů MŠMT a Národního plánu doučování, které pomůže zmírnit negativní dopady distanční výuky na žáky. Doučování bude určeno všem žákům, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem, zejména v důsledku pandemie. Budeme stále vytvářet každý týden pro každou třídu týdenní plány, které budou umístěny na webových stránkách školy. Zde se také snažíme všemi možnými prostředky soustavně informovat širokou veřejnost o veškerém dění ve škole. Budeme stále spolupracovat s obcí při tvorbě strategie školy a též se zúčastníme některých jednání zastupitelstva obce.
Stejně jako v loňském školním roce, tak i do letošního jsme vstoupili s mnoha opatřeními. V souvislosti s výskytem Covid 19 máme vypracované Obecné zásady provozu naší školy, které vychází ze závazných dokumentů MŠMT a ČŠI, důsledně se jimi řídíme a v případě změn vždy ihned reagujeme na informace úpravou opatření.
Náš projekt se týká všech činností školy. Jeho prvotním a důležitým cílem neustále zůstává, jak také vyplývá z názvu naší školy, zajistit zde pro děti radostné a bezpečné prostředí na základě rozvíjení důvěry, úcty, snášenlivosti a spolupráce mezi všemi.
I. Pohoda prostředí
Cíl: Vytvoření věcného prostředí, ve kterém by se všichni účastníci výchovně – vzdělávacího procesu cítili příjemně a které by pro ně bylo přínosné.
Pohoda věcného prostředí
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
1.1.1. | Nadále průběžně zlepšovat úroveň vybavení ICT. Interaktivní tabule do dalších tříd nebo využití projekční možnosti s připojením přes PC či NTB. | 2020 - 2022 | Podle ekonomické situace školy a podle investice zřizovatele postupně vybavíme všechny učebny. |
1.1.2. | Nadále průběžně zlepšovat vybavení dalších učeben - přírodních věd a jazyků. | 2019 - 2022 | Podle ekonomické situace školy postupně vybavíme všechny učebny. |
1.1.3 | Ve všech třídách, hlavně i na vyšším stupni, dovybavit relaxační koutky koberci, podložkami, relaxačními vaky, gymnastickými míči. | 2020 - 2022 | Zakoupíme další relaxační pomůcky z finančních prostředků školy. |
1.1.4 | Zřídit relaxační místnost. | 2020 - 2022 | Nové prostorové možnosti řeší pouze přístavba – spolupráce s obcí, dle finančních možností. |
1.2 Pohoda sociálního prostředí
Cíl: Snažit se o budování a udržení pozitivních mezilidských vztahů: pedagog – žák, pedagog – žák – rodič, škola – partneři školy, pohodu ve třídě i v pedagogickém sboru – vzájemné porozumění, snášenlivost, tolerance, poskytnutí prostoru k otevřené komunikaci všem.
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
1.2.1. | Omezovat projevy špatného chování mezi spolužáky, nevhodné chování k dospělým, vulgární vyjadřování. Vést žáky k vzájemné toleranci a pomoci. | trvale | Společně se žáky stanovíme jasná a všemi sdílená třídní pravidla na začátku školního roku, která budeme formulovat na základě práv a názorů všech dětí. Trvale povedeme žáky k dodržování těchto pravidel. |
1.2.2 | Posilování pozitivních vztahů mezi žáky v jednotlivých třídách. Adaptace nových žáků na prostředí školy, harmonizační kurzy. | trvale | Budeme realizovat seznamovací a sebepoznávací aktivity, kurzy a celoškolní akce (adaptační kurz, výlety, exkurze, sportovní soutěže, tvořivé aktivity.) |
1.2.3 | Pravidelná, efektivní a aktivní komunikace všech učitelů s rodiči žáků. Učitelé budou motivovat rodiče pro vzájemné poznávání i seznamování s vyučovacími metodami školy - kavárny, dílny. | trvale | Učitelé na pravidelných schůzkách, kavárnách i konzultačních setkáních formou učitel - rodič - žák komunikují s rodiči. |
1.2.4 | Využít metodiků mentoringu – práce mentorů k udržení pozitivních mezilidských vztahů a pohody v učitelském sboru. | trvale | Učitelé – mentoři budou aktivně pracovat s ostatními pedagogickými pracovníky školy. |
1.2.5 | Pravidelné řešení dotazů ze schránky důvěry. Věnovat pozornost námětům školního parlamentu. | trvale | Výchovná poradkyně, žákovský parlament a školní psycholožka budou po celý školní rok aktivně spolupracovat se všemi žáky, rodiči a zaměstnanci školy. |
1.2.6 | Žákovský parlament bude pracovat aktivně a pravidelně. | trvale | Na začátku roku se uskuteční třídní volby do žákovského parlamentu, který se bude během školního roku pravidelně scházet a podílet se na chodu školy a jejich akcích. |
1.2.7 | Na základě společně vypracované strategie školy spolupracovat se všemi partnery a využívat jejich podněty k činnosti školy. | trvale | Budeme trvale spolupracovat se všemi partnery školy. |
1.2.8 | Budeme prohlubovat vztah dětí, rodičů a zaměstnanců ke škole, posilovat důvěru ve vedení školy. | trvale | Budeme si trvale vážit dobré práce a výsledku žáků i zaměstnanců školy, oceňovat je - zpětná vazba. |
1.2.9 | Budeme spolupracovat s místní komunitou a spolky - společné akce, např. vánoční zpívání na návsi, bohutínský masopust, spolek Řimbaba, hasiči, zahradní slavnost a jiné. | trvale | Budeme trvale spolupracovat s místní komunitou a spolky. |
1.3. Pohoda organizačního prostředí
Cíl: Organizace činností ve škole probíhají tak, aby byly v souladu s rytmem
biologických funkcí a splňovaly požadavky zdravé výživy a pohybové
aktivity.
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
1.3.1 | Zapojení všech žáků do různých kroužků školy. Podpora žáků v jejich pohybových aktivitách. Speciálně se věnovat nadaným žákům. | trvale | Žákům nabídneme co nejvíce zájmových a sportovních kroužků. Budeme propagovat všechny aktivity, motivovat žáky ke sportovním a jiným soutěžím, olympiádám, zveřejňovat úspěchy našich žáků. |
1.3.2 | Budeme pokračovat v realizaci projektů Mléko do škol, Ovoce do škol a Zdravé zoubky. | trvale dle nabídky | Budeme nadále podporovat a propagovat všechny tyto projekty. |
1.3.3 | Pravidelné zařazování relaxačních chvilek během vyučování. Pravidelné větrání učeben i ostatních prostor školy. Umožnit žákům pracovat v jim pohodlných podmínkách - využití koberců, ŠD ap. | trvale | Budeme pravidelně zařazovat relaxační chvilky během vyučování, důkladně větrat učebny i ostatní prostory školy. |
1.3.4 | V souvislosti s výskytem Covid 19 budeme pracovat podle Obecných zásad provozu naší školy, vycházející ze závazných dokumentů MŠMT a ČŠI. | trvale | Budeme se i nadále důsledně řídit těmito zásadami a v případě změny některých rozhodujících skutečností uvedených v dokumentech MŠMT reagovat na informace úpravou opatření. |
II. Zdravé učení
Cíl: Dbát o praktickou využitelnost toho, čemu se žáci ve škole učí, využívat smysluplné učení a učení v reálném prostředí. Přecházet od znalostí k dovednostem a jejich využívání v souvislostech tak, aby po ukončení školní docházky je byli žáci schopni využít v běžném životě.
2.1 Smysluplnost výuky
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
2.1.1 | Využívat profesní odbornosti rodičů, bývalých žáků, spoluobčanů nebo pracovníků okolních firem a podniků k rozmanitým besedám. | trvale | Vyučující naváží spolupráci s rodiči, bývalými žáky, spoluobčany i pracovníky okolních firem a podniků. Na základě vzájemné domluvy je zapojí do vyučovacího procesu. |
2.1.2 | Zvýšit míru použití metod RWCT ve vyučování. Využívat rozmanitých forem učení. Zaměřit se na metody podporující komunikační dovednosti žáků, čtenářskou gramotnost a orientaci v textu, čtení s porozuměním, matematickou, přírodovědnou gramotnost, polytechnickou gramotnost. | trvale | Budeme aplikovat nabytých vědomostí ze školení DVPP a samostudia. |
2.1.3 | Vytváření týdenních plánů pro každý ročník. | trvale | Učitelé vytvoří pro každý ročník každý týden týdenní plán učiva, který bude v elektronické podobě na webových stránkách školy a v tištěné podobě v jednotlivých třídách. |
2.1.4 | Propojení učení s reálným životem. Učení musí být pro žáky smysluplné. | trvale | Budeme využívat projektů (i vícedenních, zážitkového učení, exkurzí, spolupráce mladších a starších žáků. |
2.1.5 | Průběžné rozšiřování fondu žákovské i učitelské knihovny. | trvale | Budeme postupně doplňovat učitelskou i žákovskou knihovnu novými knižními tituly. |
2.1.6 | Zřízení přírodovědné učebny na školní zahradě. | 2020-2022 | Spolupráce s obcí popř. žádost o grant. |
2.1.7 | Využívání projektů ve výuce. | trvale | Financováno z rozpočtu školy |
2.1.8 | Zřízení přírodovědné a jazykové učebny. | 2020 - 2022 | Nové prostorové možnosti řeší pouze přístavba – spolupráce s obcí, dle finančních možností. |
2.2 Možnost výběru a přiměřenost
Cíl: Poskytnout žákům takovou nabídku obsahu učiva (gradované úlohy i testy), která bude
odpovídat jejich věku s ohledem na individuální zvláštnosti, dbát
přitom na proporcionalitu rozumové a emocionální výchovy
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
2.2.1. | Učitelé budou vyhledávat talentované žáky a připravovat je na soutěže a olympiády a dávat jim přiměřeně náročné úlohy. | trvale | Pořádání školních kol soutěží. Individualizace směrem k nadaným dětem. |
2.2.2. | Nadále vytvářet podmínky (materiální i prostorové) pro integraci žáků s podpůrnými opatřeními, a to nejen v oblasti vzdělávání, ale i sociálních vztahů. | trvale | Budeme využívat práci asistentů pedagoga, speciálního pedagoga, školního psychologa a účastnit se školení v rámci DVPP. |
2.2.3. | Smysluplné a optimální individuální plány pro žáky s podpůrnými opatřeními. | trvale | Vytvoříme smysluplné a optimální individuální plány pro integrované žáky - spolupráce s výchovnou poradkyní, PPP, školní psycholožkou a speciálním pedagogem. |
2.2.4. | Vytváření podmínek a podpůrných opatření pro integraci žáků. | trvale | Rozšíříme fond pomůcek pro integrované žáky. |
2.3 Spoluúčast a spolupráce při výuce
Cíl: Motivovat žáky ke vzájemné spolupráci a spoluúčasti pomocí
vhodných forem a metod výuky.
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
2.3.1. | Rozvoj spolupráce mezi třídami. | trvale | Při vyučování i mimoškolních aktivitách budeme rozvíjet spolupráci mezi třídami v rámci sportovních akcí, zážitkových aktivit pro žáky (jarmarky, tvořivé dílny), nácvik vystoupení v rámci školních i jiných akcí. |
2.3.2. | Vedení žáků ke vzájemné spolupráci a spoluúčasti, snaze o zlepšení jejich postojů k ostatním spolužákům a okolnímu prostředí. | trvale | Budeme realizovat ve výuce “projektové dny” podporující činnostní a kooperativní učení, uplatňovat při vyučování prvky skupinové práce, podporovat spolupráci ve třídách a přátelství mezi žáky. |
2.3.3 | Aktivní činnost školního žákovského parlamentu. | trvale | Školní parlament bude zprostředkovatelem vzájemné komunikace mezi třídními kolektivy i vedením školy. |
2.3.4 | V rámci výuky volitelných předmětů se žáci naučí spolupráci napříč ročníky | trvale | Společné rozvrhové hodiny |
2.4 Motivující hodnocení
Cíl: Vytvářet ve škole nesoutěživé prostředí s bohatou zpětnou vazbou –
rozvíjení sebedůvěry, samostatnosti žáků.
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
2.4.1. | Chránit všechny žáky před „posměchem“ ostatních spolužáků. | trvale | Budeme využívat metody a zkušenosti z MBTI ke zlepšení sociálního klimatu. Zapojení školního parlamentu a psycholožky. |
2.4.2. | Lépe motivovat žáky k odpovědnosti za své učení. | trvale | Vhodná motivace ze strany vyučujících, pestrá paleta činností během výuky. Učitelé využijí POPR. Při pravidelných konzultacích s rodiči společné hledání cesty. |
2.4.3. | Využívání rozličných metod hodnocení a sebehodnocení, zpětné vazby. | trvale | Budeme využívat další formy hodnocení. Budeme postupně vést žáky k osvojení patřičných vyjadřovacích dovedností. Na základě cílů v týdenních plánech se zaměříme na rozvoj sebehodnocení. |
2.4.5. | Před soutěžením preferovat vnitřní motivaci, radost z učení, celoživotního učení, kooperaci a spolupráci, skupinovou práci a projekty. | trvale | Budeme méně soutěžit a preferovat všechny dané prvky. |
2.4.6 | Na konci I. a III. čtvrtletí žáci provedou sebehodnocení své práce a učitel jim poskytne zpětnou vazbu. | trvale | Komunikace učitel - žák, žák - učitel. |
III. Otevřené partnerství
3.1. Škola jako demokratické společenství
Cíl: Rozvíjet a upevňovat ve výchovně – vzdělávacím procesu principy
demokracie – svoboda, odpovědnost, spravedlnost, spoluúčast,
spolupráce.
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
3.1.1. | Členové školního parlamentu se stále učí vyjadřovat své názory, zajímat postoje k různým problémům a navrhovat jejich řešení. Navrhovat aktivity a nové projekty, které jsou žákům blízké a vidí je smysluplně. | trvale | Budeme stále trénovat patřičné vyjadřovací dovednosti. |
3.1.2. | Zvýšit účast rodičů na Týdnu otevřených dveří a konzultacích, hledat možnosti pro větší zapojení rodičů do života školy. Úkol třídních učitelů je motivovat rodiče ke spolupráci a zajistit pro ně různé aktivity. Třídní schůzky a konzultace formou učitel a rodič a žák. Komunikace a informovanost jako základ důvěry. Předcházet konfliktním situacím včasným odhalením případných problémů. Dodržovat dohodnutá pravidla soužití a vytvořený systém práv a povinností (školní řád). | trvale | Budeme více hledat způsoby, jak vtáhnout rodiče do života školy (školská rada, otevřené hodiny, přednášky, besedy, kavárny, objasňování kurikula na pravidelných setkáních. Projektové dny, školní výlety, exkurze a další akce. Využití spolupráce s rodiči, SRPŠ. Vánoční a velikonoční jarmark. Sponzoring. |
3.2. Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce
Cíl: Zpřístupnit se široké veřejnosti školními a mimoškolními aktivitami a
udržovat se všemi otevřené partnerství.
Cíl (o co nám jde) | Termín | Prostředky (jak toho dosáhneme) | |
3.2.1. | Získání finančních prostředků na akce, které tradičně škola pořádá. | trvale | Všichni budou hledat zdroje. Sponzoring. |
3.2.2. | Pravidelně informovat a propagovat školu na veřejnosti. Všichni fotí a informují o zajímavých činnostech v hodinách, ne jen o projektech. Zvát zastupitele na všechny akce. | trvale | Všichni budeme soustavně všemi možnými prostředky informovat o veškerém dění ve škole. Zajistit dostatečnou informovanost žáků, jejich rodičů i širší veřejnosti, dbát na dobré jméno školy v očích veřejnosti. Využití webových stránek školy, zpráv v tisku, školních nástěnek, vývěsek apod. Zveřejňování týdenních plánů. |
3.2.3. | Spolupracovat s obcí (zřizovatelem) při tvorbě strategie školy a při pořádání společných kulturních a společenských akcích. | trvale | Obec má možnost zapojit se do tvorby nové strategie rozvoje školy. Účastníme se vánočního setkání na návsi, masopustu a dalších akcí pořádaných v obci. |
Zpracovala: Mgr. M. Sláviková
Adresa:
ZŠ Bohutín, okres Příbram
Bohutín 37
262 41
Telefon:
ZŠ Bohutín: +420 318 676 217
Školní jídelna:
+420 606 676 145
Email:
zsbohutin@zsbohutin.cz
Datová schránka: asxwehr